Social media

Kim jest influencer?

kto_to_influencer

Żyjemy w czasach, gdzie wielu z nas rozpoczyna swój dzień się tak samo — od sięgnięcia po smartfon. Najczęściej przeglądamy skrzynkę e-mail, wiadomości lub social media.  Oprócz osób znajomych na Facebooku, Instagramie czy YouTubie, obserwujemy swoje ulubione kanały, konta społecznościowe czy też czytamy blogi. Cenimy sobie wielu twórców internetowych za treści, które publikują, nabierając do nich zaufania. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że przeglądając zdjęcia lub treści publikowane przez twórców, wpływamy na rozwój jednego z nowych i najbardziej przyszłościowych zawodów na rynku pracy.

Influencer kto to taki?

Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego jakiś czas temu opublikowało oficjalną definicję Influencera, brzmi ona następująco:

Osoba popularna w internecie, aktywnie udzielająca się w mediach społecznościowych i wywierająca silny wpływ na opinie swoich odbiorców, zwykle zatrudniana w celu promowania określonych marek

Z cytatem tym nie sposób się nie zgodzić, jednak wymaga on paru słów sprostowania i wytłumaczenia.

Miejscem pracy Influencera jest jego kanał/profil/blog, gdzie poświęcając swój czas, stara się stworzyć treści, które zainteresują odbiorców. Rozwijając swoje media, stają się one coraz popularniejsze i przyciągają coraz większą rzeszę obserwatorów. Tak budowana jest marka influencera. Twórca, który staje się coraz bardziej rozpoznawalny, trafia na listę firm, które chcą wykorzystać jego dobre imię w celu rozreklamowania własnych produktów. W tym miejscu warto odnieść się do cytatu i fragmentu ” […] zwykle zatrudniana w celu promowania określonych marek.” Nie każdy Influencer od razu zostaje zatrudniony przez firmę, a tym bardziej w celu reklamy konkretnej marki. Aby tak się stało, droga jest dość długa, a firmy dość ostrożnie dobierają sobie osoby, które mają być niejako twarzą ich produktów. Znacznie częściej w sieci mamy do czynienia z barterem lub zwykłymi paczkami PR-owymi.

Żyjemy w czasach, gdzie przed zakupem sprzętu elektronicznego, wynajęciem fotografa na ślub czy nawet zakupem kremu do rąk, pierwsze co robimy to wyszukujemy opinii w internecie. Przestaliśmy wierzyć i ufać zwykłym reklamom telewizyjnym, znacznie szybciej zaufamy osobie, która miała do czynienia z produktem i jest w stanie wypowiedzieć się na temat produktu czy usługi. Tak wykształciła się nowa gałąź marketingu — influencer marketing. Firmy wolą poświęcić swój czas na osoby, z którymi współpracują, starając się by ich wpływ na opinie i zaufanie odbiorców, sprawił, że produkty zaczną sprzedawać się lepiej.

Zły i dobry Influencer

Jak w życiu prywatnym, w codziennej pracy, tak i w tym przyszłościowym zawodzie, możemy podzielić twórców na dwie grupy: dobrego influencera i tego złego.

  • Dobry Influencer — jest to osoba, która stara się rozwijać swoje media społecznościowe, dbając o treść, którą publikuje (tzw. content), zdobywając nowych odbiorców. Jest ekspertem w swojej dziedzinie, rozwijając wiedzę na jej temat.
  • Zły Influencer — osoba, która po dotarciu do pewnego poziomu, zatrzymała się w miejscu. Liczy się dla niej jedynie zysk, a jakość treści, którą tworzy stoi na jednym poziomie, lub nawet zaczyna obniżać się w dół.

… oczywiście, ten podział na dobrego i złego, można rozdzielić jeszcze ze względu na współprace, które podejmuje. Twórcy internetowi dzielą się na dwa gatunku: takich, którzy cenią sobie swoje dobre imię dobierając starannie firmy do współpracy oraz na takich, dla których liczy się jedynie zysk zgadzając się na każdą propozycję ze strony firm, bez względu na to, czy produkty są faktycznie przydatne. Jednak współprace Influencerów to ich osobista sprawa.

Influencer – z mojej perspektywy

Mówi się, że Influencer to zawód przyszłości i z pewnością tak jest. Twórców przybywa z każdym dniem, jednak ilu będzie tych dobrych, którym warto jest zaufać? To wszystko zweryfikuje czas i odbiorcy. Ważne jest, aby dbać o swoje własne imię, wybierając współprace, które są dla nas rozwojowe, dobierając do kampanii firmy, które trafiają w naszą politykę, a ich produkty faktycznie są dla nas przydatne. Osobiście lubię otrzymywać wiadomości, gdy po zarekomendowaniu jakiegoś produktu, dostaje informację że ktoś dzięki mnie kupił ten produkt i u niego również się sprawdził. Staram się omijać współprace, które nie dotyczą mojej osoby, lub produkty które oferują firmy, nie trafiają w moje gusta i wiem że do niczego nie będą mi potrzebne.

Jak zostać Influencerem?

Jeśli zastanawiasz się jak zostać influencerem, to nic nie stoi Ci na przeszkodzie. Jeśli miałabym podać trzy najważniejsze punkty, jakie powinien spełnić twórca to: pomysł na siebie, estetyka i jakość treści, wytrwałość. Zawód ten nie jest prosty, jak wielu osobom się wydaje. Oczywiście, nie można porównać go do pracy fizycznej, jednak sporo osób uznaje twórców internetowych za “dostanie produkty i pewnie pieniądze, położy sobie krem obok kawy, zrobi zdjęcie, robota marzenie”. Może w niektórych przypadkach tak to wygląda, jednak taki twórca nie zagości w social mediach zbyt długo. Pamiętaj, że Twój nick, Twoje nazwisko to Twoja marka, nie ma nic cenniejszego, zrobić plamę na własnej marce jest łatwo, gorzej to odbudować.

34 komentarze

  • ewaletmego

    Jak ja nie znoszę tego słowa..
    Jest delikatnie mówiąc totalnie ni skromne.
    Trzeba byćocni nadętą osobą żeby nazywać siebie w ten sposób..
    To tak jakby mówić o sobie, że jestem najlepszy, bierzcie że mne przykład.. Albo kiedy aktor nazywa się nie gwiazda.. Chyba tylko niepsłna rozumu tak mówią..
    (sorki ale uczę angielskiego i niemiłosiernie wkurza mnie to słowo.)

    Reply
  • Aleks.michalska

    Kolejny świetny wpis. Teraz coraz więcej jest influcerow, ale zauważyłam, że tych złych, a szkoda…

    Reply
  • Paulina Przygrodzka

    Influencer jako zawód i tak “ma się ciężko” póki co przez opinie publiczna. Często widuje niepochlebne komentarze na temat tej profesji, to smutne i niesprawiedliwe słowa niestety…

    Reply
  • Ptysia

    Kilka lat temu pisałam pracę magisterską dotyczącą blogów internetowych. Wtedy jeszcze nie natknęłam się w żadną definicję influencera. Bardzo się cieszę, że językoznawcy w końcu zajęli się tym tematem, przez co badania mogą iść w dobrym kierunku 🙂

    Reply
  • Toksycznakosmetyczka

    Często obserwuję na profilach na IG ustawiony hashtag influencer. O dziwo – niektórzy nie dość, że nie są rozpoznawalni, to jeszcze nie potrafią właściwie napisax słowa influencer pisząc np. influenser. To jest dopiero porażka.

    Reply
  • Kosmetykoholiczka

    Zdecydowanie sie z tym zgadzam – prowadzę profil o tematyce urodowej, a mimo to niejednokrotnie dostawałam propozycje współpracy z innego zakresu, które nijak wpisywały sie w moje treści, w związku z czym rezygnowałam. Jednak faktycznie niektore osoby biora wszystko jak leci😉 co jest widoczne na ich profilach😊

    Reply
  • Granivera

    Bardzo dobrze napisałaś! Rynek, jak i czas z czasem zweryfikuje takie osoby czy warto z nimi współpracować. Często takie osoby po kilku miesiącach sami rezygnują. Bo twierdzą, że to nie dla nich, że za ciężko jest. A wcześniej na robią tyle hałasu w około siebie, a potem ślad po nich się urywa…

    Reply
  • Ola ze StyleVibes.pl

    Ciekawy wpis, z ktorym ciezko sie nie zgodzic <3 Swietnie napisane! 🙂

    Reply
  • Kaśka - Poligon Domowy

    kto by nie chciał zostać Influencerem… ah… znalazłam gdzieś definicję, że insluencer to osoba mająca powyżej 5 tysięcy obserwatorów 🙂
    ciekawie tu i ciebie, rozejrzę się

    Reply
  • Jak pięknie być kobietą

    Bardzo wiele ciekawych informacji nam przekazałaś 🙂 Na początku tej drogi, każdy bierze co popadnie, bo to etap, gdy ktoś po prostu zachłyśnie się “darmoszkami”. Najważniejsze jest według mnie, by ten etap minął i żeby obrać dobrą ścieżkę swojego rozwoju. Teraz osoby, które mają na profilu 2 zdjęcia na Instagramie w opisie tytułują się już mianem Influencera 😀

    Reply
    • sarkove

      Niestety, ale na początku trzeba brać i takie rzeczy żeby móc się rozwijać w jakiś sposób. Będąc już trochę ponad rok w temacie, wiem że to nie jest takie proste. Dostaję się rzeczy do testów fajnie, ale później pokazać to w odpowiedni sposób też nie jest proste. Oczywiście dochodzi do tego mnóstwo dodatkowych spraw. Sama dobrze wiesz jak to wygląda 😀

      Reply
  • Cathy

    Mam nadzieję, że wiele osób przeczyta ten wpis. Niestety teraz co druga osoba na Instagramie uważa się za influencera 🙂

    Reply
    • sarkove

      Tak, do tego myśli że co w tym trudnego i może to robić każdy, wystarczy “pstryknąć” zdjęcie. 😉

      Reply
  • Beauty-and-Nails

    dobry wpis 🙂 wielu osobom bardzo często wydaje się, że robienie zdjęć, obróbka, pisanie postów obojętnie czy na bloga czy insta to nic nie robienie i kupe kasy się za to dostaje. Często tak robię, że zanim coś kupię to najpierw sprawdzam opinie na blogach.

    Reply
    • sarkove

      Niestety nikt nie zdaje sobie sprawy, że to nie są właśnie tylko zdjęcie,ale jeszcze dużo więcej pracy.

      Reply
  • alice.wskaa

    Bardzo fajne i przydatne informacje 😉😊 super wpis Kochana 😊

    Reply
  • Lili

    Dzis co druga osoba dziajaca w internecie nazywa sie infulenserem

    Reply
    • Żaneta Serocka

      coś w tym jest choć ja prowadzę blog już ponad 7 lat i nigdy tak o sobie nie pomyślałam.

      Reply
  • Beautydorczi

    Tak jak piszesz nie jest łatwy ten zawód 🙂

    Reply
  • Ola M

    Niestety ostatnio tak często trafiam na tych ‘złych’, którzy mieli ogromny potencjał, ale zatrzymali się w pewnym momencie… Ja skupiam się jednak na przekazywaniu treści, którymi chcę się podzielić. Na razie nie celuję w ten zawód tak typowo. 🙂

    Reply
  • Wera

    oj ciężka sprawa, teraz w tej kwestii cięzko się wybić

    Reply
  • Zuzanna Dudko

    Bardzo podoba mi się Twój wpis – mam nadzieję, że dotrze do wielu osoób 😉

    Reply
  • Sandra z ChrząstekSumienia

    Bardzo dobry wpis. Szczerze powiedziawszy dodałabym niektóre kwestie, jednak to moje jakieś pole widzenia. Sama nie uważam się za influencera, pomimo, że ktoś może mnie tak określić. Jednak nie lubię, kiedy widzę profile zajmujące się dosłownie wszystkim. 🙂

    Reply
  • Beata z bm

    Chciałabym jeszcze dodać, że to mówię z perspektywy własnej współpracy z firmami na wcześniejszym swoim blogu (dopóki nie padła mi domena) – sama musiałam wiele się uczyć by na koniec zacząć od nowa 🙂 Pozdrawiam serdecznie

    Reply
    • sarkove

      Zgadzam się z Tobą, ale jest też dużo firm które lekceważą osobę, która promuje ich markę. Także są różne przypadki niestety.:)

      Reply
  • Beata z bm

    Powiedziałabym nawet jeszcze, że “dobry” Influencer, to ten co umie i chce negocjować się z firmami i nie zamyka się na we własnych schematach dot. współpracy z markami – taki, który potrafi też podejść kreatywnie do wykonania zlecenia/dzieła/barteru.
    Do “złych” zaliczyłabym m.in. też takich co obiecują, że spełnią oczekiwania firmy i suma summarum tego nie robi :/
    Pozdrawiam!

    Reply
  • Agarecenzuje

    Bardzo fajnie napisany wpis, z większością się z tobą zgadzam =)

    Reply
  • Kinga K

    Dobre rozróżnienie 🙂

    Reply
  • Julia Wasielewska

    Bardzo fajnie ujęty wpis. Ja nie uważam siebie za influencera, jestem raczej influ-pasjonatką.

    Reply
  • Natalia

    Ostatnimi czasu widzę tylko tych złych influencerow, którym się poprzewracalo od kasy i dobrobytu.
    Ale ktoś taki długo nie da rady być na szczycie 😉

    Reply
    • sarkove

      Niestety są i tacy, ale tak jak napisałaś. Jeśli się w porę nie opamięta to się skończy 🙂

      Reply
  • Joanna_majj

    Dokładnie, każdy kto nie jest aktywny w SM uważa że to taka prosta sprawa. Wcale tak nie jest! 🙂

    Reply
  • Aga

    Bardzo dobry tekst . Popieram i w pełnię jestem za powstawaniem tylko dobrych influencerow 😉

    Reply
  • Aga

    Mam bardzo podobne spostrzeżenia do Twoich 🙂 Też dobieram współprace do swoich indywidualnych potrzeb i contentu, starając się nie wykraczać poza to co mnie interesuje i pasjonuje.

    Reply

Dodaj komentarz